Stop! Waarom?
Leerdoel
Leren redeneren en een standpunt onderbouwen. Deze oefening is nuttig om een argument verder uit te werken. Zeker bij Amerikaans en Brits Parlementair debat is dat erg belangrijk.
Opdracht
Elke leerling krijgt een stelling. Hij heeft de taak om één argument voor die stelling te geven. Als hij iets zegt zonder dat hij het (voldoende) onderbouwt, mag iemand in de groep “Stop!” roepen en “Waarom?” vragen.
Feedback
De waarom-vraag dwingt een debater om zijn standpunt verder te onderbouwen. De overtuigingskracht van een argument zit vaak in het benoemen van zaken die voor de spreker vanzelfsprekend zijn, maar nog niet voor degene die twijfelen.
Voorbeeld
Als argument voor de stelling ‘roken moet verboden worden’ geef jij misschien aan dat het ongezond is. Maar het is veel beter om uit te leggen waarom het ongezond is. En waarom de overheid ongezonde producten moet verbieden. Pas als je dat hebt gezegd is je argument sterk!
Fun-factor:
Niveau: