Leuke debatvorm: Cambridge-debat
Na afloop van een training afgelopen vrijdag op het Pleincollege Sint-Joris in Eindhoven heb ik nog even koffie gedronken met Hanneke Gerits, de docente van de school. Ze vertelde me dat ze een vwo-5 debat wil organiseren; een debat dus waarbij al die klassen het tegen elkaar opnemen. Omdat ze nog niet precies weet hoe ze dit vorm wil gaan geven, heb ik haar een suggestie gedaan; een debatformat die me de laatste tijd steeds beter bevalt bij uiteenlopende trainingen: het Cambrigde-debat.
Het concept is simpel:
- circa 6 deelnemers per team
- 1 officiƫle teamcaptain en 1 officiƫle reservecaptain
- 10 minuten voorbereidingstijd
- 2 opzetbeurten: teamcaptain voor en tegen spreken ieder 2 minuten
- 2 weerlegbeurten: reservecaptains voor en tegen spreken ook ieder 2 minuten.
- Lagerhuisdebat: circa 6-8 minuten
- optioneel: conclusiebeurt 1-2 minuten
Voordelen:
- uitdagender en inhoudelijker dan enkel Lagerhuis.
- betrekt toch grote groepen deelnemers bij het debat zonder dat ze het saai gaan vinden; de kleine bijdrage die ze hebben motiveert veel meer dan helemaal geen bijdrage als publiek bij een Amerikaans Parlementair-debat.
- zelfselectie in de klas: de ”beste” mensen worden vaak wel teamcaptain / reservecaptain.
- leuk opstapje voor teamcaptains/reservecamptains die verder willen gaan met het debatteren.
- makkelijk te organiseren.
Kortom: een leuk, afwisselend en uitdagend format. Probeer het een keer uit en laat me weten of het bevalt!