Een ABC’tje!
Leerdoel
Non-verbale communicatie trainen. De leerlingen hoeven namelijk niet na te denken over wat ze zeggen, maar louter over hoe ze het zeggen. De manier waarop iets wordt verteld, de presentatie, is minstens zo belangrijk als de inhoud van de boodschap.
Opdracht
Elke leerling zegt het alfabet op. Simpel – een Abc’tje! Maar de docent geeft elke leerling de opdracht om een specifieke emotie over te dragen terwijl het alfabet wordt opgezegd. De andere leerlingen krijgen niet te horen welke emotie dat is. Zij mogen dat na afloop raden.
Universele emoties: | Andere emoties: | |
vreugde verdriet angst woede verbazing afschuw |
bewondering jaloezie afgunst hoop wanhoop verwijt liefde |
trots spijt berouw haat schaamte schuldgevoel minachting |
Feedback
Na elke leerling, bespreek na wat er goed ging en beter had gekund. Als de emotie geraden is, vraag waarom het zo duidelijk was. Als hij niet geraden is, wat had de leerling kunnen doen om het beter over te brengen? (Eventueel: de leerling het opnieuw laten doen om te oefenen met de gegeven tips.)
Leerlingen worden gedwongen om te spelen met pauzes, intonatie, mimiek, nadrukken, volume, handgebaren en houding. Een leerling die woede uitbeeldt zal een uitbundigere presentatie houden (met meer pauzes, hoger volume, meer nadrukken en handgebaren) dan een leerling die verdriet krijgt opgedragen (lager volume, ingetogen en kleine presentatie).
Fun-factor:
Niveau: